Mentoringové dobrovolnické projekty

“Tohle nedělej, tahle činnost pro Tebe není dost dobrá a hlavně – Víc se uč!” Možná i tohle vás provázalo/provází, ale ruku na srdce, nutí vás to ke změně?

Každý z nás měl s největší pravděpodobností někoho kolem sebe, kdo věděl přesně, co nemá dělat. Bylo to však to, co jsme opravdu v tu danou chvíli potřebovali nebo jste chtěli podpořit v tom, najít si vlastní cestu? A to je právě to, oč tu v mentoringových dobrovolnických projektech běží!

Možná si říkáte, že není nic nového, že starší a zkušenější člověk podporuje mladšího a méně zkušeného a pomáhá mu zorientovat se ve společnosti. V dnešní době se však ukazuje, že významné “pozitivní” dospělé vzory trošku mizí.

Pamatujete si nějakou osobu, která vaším životem pouze “prošla” a při tom Vám na ni zůstala nesmazatelná vzpomínka? O něco takového se snaží právě dobrovolnické mentoringové programy. V praxi fungují na základě podporujícího vztahu dobrovolníka s dítětem nebo teenagerem, který zpravidla řeší nějaké potíže s kamarády, ve škole, s rodinou apod. Se svým svěřencem poté chodíte ven, posedíte v kině, plavete v bazénu, navštívíte divadlo a povídáte si o všem – kolem a dokola.

Podporující vztah?!

Asi vás nepřekvapí, že na podporující vztah Vám nikdo nedá přesný recept. Tak jako na většinu věcí, které v životě za něco stojí:) Jako v každém vztahu je klíčové, naslouchat druhému a na základě toho stanovovat cíle společného snažení. Výhodou mentoringového dobrovolnického programu je to, že Vám s reflexí pomůže koordinátor a ostatní dobrovolníci, se kterými se budete scházet na pravidelných supervizích* a dalších aktivitách. Najednou se tak vytvoří prostor pro podporující vztah s vaším “svěřencem”, ale i pro komplexní seberozvoj Vás samých.

V čem to teda vězí?!

Mentoringové dobrovolnické programy jsou postaveny na pravidelnosti a dlouhodobosti. Zpravidla by měl být dobrovolník ochotný věnovat čas svému svěřenci minimálně jednou týdně po dobu 6 a více měsíců (záleží vždy na podmínkách konkrétního programu).

Dává to smysl, vztah za hodinu asi těžko vytvoříte, a pokud chcete podněcovat změny, je třeba se svým komunikačním partnerem trávit čas a zjistit, “v čem to vůbec vězí”:) Co je přínosem pro dítě a taky pro Vás.

Jedním z faktorů, které ovlivňují „fungování“ vztahu, je právě vzájemné spokojenost plynoucí z jeho budování. Každý z nás potřebuje někoho, kdo ho přijímá takového, jaký je. Komu tak nějak “stojíme za to”, aby si s námi povídal a naslouchal nám. Zdá se to možná jako banální, ale člověk by ani nevěřil, kolika nejenom mladým lidem, v různém prostředí, to chybí.

Na co si dát pozor?!

  • Očekávání, očekávání, očekávání…Chci změnit svět nebo dát někomu budoucnost – co to vlastně znamená?
  • Dokážu být ve vztahu partnerem, který nahlíží na potřeby dítě?
  • Jaké jsou moje časové možnosti?
  • Jak bych s dítětem rád trávil čas – co by mě bavilo?
  • Jsem schopen pravidelně docházet na supervize s ostatními dobrovolníky a otevřeně přemýšlet nad působením v programu?

Proč do toho jít?!

Můžete pomoci svému svěřenci prostřednictvím vlastního vnímání světa, hodnot, norem a zvyklostí nahlížet na jeho okolí. Pro některé děti a teenagery je to korektivní zkušenost, protože nikdy neviděli někoho, kdo by dělal, co vy.

Pro účastníky projektu je často zkušeností i to, že se pravidelně schází s někým, s kým vytváří společný program. Čas můžete trávit různě, často záleží na Vaší aktivitě a zájmech a také samozřejmě na preferencích dítěte. Ale důležité pořád je, že každou situaci můžete využít – povídat si o ní, sdílet pocity, a nebo ji přenést do jiné roviny. Pojí se s tím sice zodpovědnost, možná se něco ve vás změní, ale i pro dítě to bude zkušenost. Celý život bude poté budovat různé vztahy, “pilovat” sociální dovednosti a vy můžete být jedním z těch, kteří mu kdysi ukázali, jak na to…

Konkrétní dobrovolnické nabídky přímo v mentoringových dobrovolnických projektech z celé ČR můžete najít na webu Asociace dobrovolnických mentoringových programů.

The post Mentoringové dobrovolnické projekty appeared first on Volnočasovky SPORT, z. s..